South Park, Colorado, USA
V South Parku je všechno!

Chef Velice mě potěšilo, že v českém tisku se kromě těch jásavě nadšených, avšak pouze popisných, recenzí na South Park objevilo i pár přemýšlivějších. Padnul jsem dokonce na dvě vysloveně zádumčivé. To je velice slušné ve srovnání anglicky psanými recenzemi, které jsem našel na webu (například přes rotten tomatoes), kde je průměr seriózních věcí mnohem horší a navíc se tam zhruba v poměru jedna ku čtyřem ve svůj neprospěch objevují špatně podložená odmítavá stanoviska. Třeba článek chlapíka, který se prohlašuje za fanouška seriálu a haní film, přičemž si například stěžuje, že je tam příliš mnoho písniček a přitom tam vůbec nezpívá chef, který pokud já vím, zahajuje závěrečný song. Pravda je, že samostatnou písničku tam nemá, nicméně, přestože mám chefovy písničky taky rád, rozhodně jí tam nepostrádám tolik, abych o tom musel někam psát. Pokud autory nenapadla žádná, která by tam zapadla, je jedině dobře, že jí do takového jednotného díla nenacpali násilně, jen kvůli fanouškům Issaca Hayese.

Dost naivní mi přišla také stížnost, že v závěrečných scénách bylo příliš mnoho násilí, v jejímž tónu mi chyběl jakýkoli náznak toho, že je myšlena v nadsázce. Pak by to samozřejmě byl dobrý vtip, protože film násilí ve filmu paroduje a jeho tolerování v médiích staví srovnáním s netolerancí vůči vulgarismům do neudržitelné pozice. Obávám se ale, že autorovi to nějakým, dost záhadným, protože je to hlavní motiv, způsobem uniklo. Ještě více mě dojalo tvrzení, že narážky na Saddáma Huseina byly tak neviňoučké, že by film mohla převzít Irácká veřejnoprávní. Obávám se, že neviňoučký je spíš autor této poznámky a proto netuší, co všechno můžou muži dělat s rukou pod peřinou. Zdaleka nejhorší mi připadalo rozpatlávat na celý článek gag, kde jeden z jednotky "Lidský štít" těsně před útokem Kanaďanů pronese repliku parodující Jar Jar Binkse (Toho počítačem generovaného fujtajblíka ze "StarWars - Skrytá Hrozba", který ač syntetický mi byl docela sympatický, anžto vypadal jako správnej rastaman. Ostatně před dvaceti lety by replika "Jů sá pípa gona dáj?" možná byla chápána jako narážka na Boba Marleye), přestože celá věc byla dostatečně odbyta v interwiev s Treyem Parkerem, který zde sdělil, že Binkse nemá rád a proto ho parodoval (parchant! druhista!).

Eric Obecně pak spousta zahraničních článků týkajících se filmu, byla přehlídkou postřehů typu: Jestlipak jste si všimli že.... Řada z těch věcí vysloveně působila dojmem, že se ti lidi chtějí vytahovat, čeho všeho si všimli. Myslím, že mnoho českých South Parkovských nadšenců by je překvapilo, kdyby jim předvedli, čeho všeho si všimli oni. Jenomže v čechách si tento typ postřehů lidé sdělují spíš v hovoru, na chatu nebo v diskusních skupinách, zatímco v českých recenzích se objevoval velmi zřídka, což svědčí o jejich vysoké úrovni. Vlastně až na jedinou výjimku (nebudem to rozmazávat) byly všechny české recenze velmi zasvěcené a v rámci možností (některé i nad tento rámec) kultivované. Jedním z důvodů může být to, že u nás je stále ještě velmi živá debata o násilí ve filmech, a většina recenzentů toto poselství rozpoznala bez zaváhání. Film je vlastně tak trochu pomstou Matta Stonea a Treye Parkera Americké Filmové Asociaci - MPAA, o které je ve filmu párkrát řeč, za to jak ztrpčoval život jejich předcházejícím dílkům. Jejich film "Orgazmo" dostal od MPAA zařazení NC 17, tedy film nepřístupný do 17 let, které ve spojených státech údajně každý film po finanční stránce spolehlivě zabije.

Tito géniové pohrdli mrzkým dolarem, přesněji řečeno představou, že by z celé věci mohli mít ještě více dolarů a postavili si hlavu, když s nimi společnost Paramount vedla jednání o natočení filmu a vyslovila požadavek, že by měl být přístupný od třinácti let. Trey a Matt odvětili, že v takovém případě na tom dělat nebudou. Paramount poslal ještě nějakého toho manažera, aby jim trochu domluvil a vylíčil (nepochybně z vlastní zkušenosti), jak bezva je mít fůru peněz, leč nakonec to společnost vzdala a souhlasila s tím, že se bude točit film, který se bude ucházet o zařazení R to jest přístupný v doprovodu rodičů, právě tak jako "Asses of Fire".

Kenny Pravá bitva začala po natočení první verze a jejím předložení MPAA. MPAA začala vznášet námitky a autoři museli film předělávat a předkládat ho znovu k posouzení. Celou tu dobu nad nimi viselo jako Damoklův meč zařazení NC 17, za které by jim Paramount určitě nepoděkoval. Úpravy však prováděli dost svérázným způsobem. Řečeno jejich vlastními slovy, cokoli jim MPAA hodila na hlavu, předělali tak, aby to bylo ještě pětkrát horší. Nejpůvabnější na celé věci je, že takto upravené scény MPAA většinou uznala. Jeden příklad za všechny: Krtek měl původně říkat, že bůh ho jebe do řiti. MPAA s tím nesouhlasila a uznala až verzi, kde Krtek říká, že bůh je největší děvka ze všech. Parker a Stone dodávají, že tento kolotoč jim nakonec pomohl přidat do filmu spoustu dalších dobrých nápadů a že jsou nakonec MPAA vděčni za tlak, který na ně vyvíjela. "South Park, Peklo na zemi" se v anglickém názvu se jmenuje "South Park, Bigger Longer & Uncut". Přestože jak vidno si MPAA nějaké ty změny prosadila, označení Uncut bych rád hájil jako pravdivé. V těchto souvislostech totiž znamená: "Nechybí tam nic co jsme tam chtěli mít".

Touto cestou se do filmu nepochybně dostalo i pár nových postřehů na blbosti, které se dějí okolo nás. Přesto si myslím, že většina z těch zásadnějších se vynořila už během původní tvorby. Parker a Stone totiž na filmu pracovali rok a půl a na výsledku je to vidět.

Není to jenom fantastické množství gagů, co mě na filmu fascinovalo. Úžasná je především jeho ucelenost a celková provázanost, která v něm vytváří anekdotično vyššího řádu. Krásným příkladem takové návaznosti je situace, kdy pan Mackey poté, co dětem vyzpívá jak mají (podle něj) nahrazovat ty horibilní obscenity správňáckými výrazy typu M'KEY (Které on sám nevynechá ani ve větě "Die canadian, M'KEY"), dá dětem zbytek odpoledne volno, které samozřejmě všichní s výjimkou Gregoryho a Wendy stráví v kině, kam jdou znova na "Asses of Fire". A to "vychytaný lepidýlko", o kterém tu mluvím je, že Mackey jim to volno dává na "osobní reflexi a nalezení vlastního konstruktivního způsobu k polepšení". A celé to graduje tím, že Terrance tam právě v jejich filmu na závěr říká Phillipovi, že doufá, že se z celé té zkušenosti alespoň něco naučil (doslovně přeloženo je to dost strašný, asi si zajdu na film ještě jednou, a tentokrát specielně na Fukovy titulky. Ostatně na překlad Phillipovy odpovědi si netroufám radši vůbec). Podobně "zkušeně" je navázaná scéna, s vyhlášením války kanadě (sincerelly yours Bill Clinton) kde na konci Stan vysloví řečnickou otázku "Co horšího se už může stát a následuje střih na Kennyho v pekle.

Kyle Když k tomu všemu ještě připočítáme perfektní hudbu a texty dostáváme film, který měl být na cenu Akademie přinejmenším nominován celý a ne jen jedna písnička. A komu by připadalo, že film vůbec nemá vážné stránky ať vydrží u titulků na Parkerovu písničku "Eyes of a Child". Tenhle film vůbec velice citlivě balancuje na břitech pathosu, který už už začíná vypadat vážně a v zápětí ho něco dokonale shodí.

Mám takovou tuchu, že Stone s Parkerem spáchali něco co se zcela zákonitě stane klasikou, ve stejném smyslu jako jí je třeba Shakespeare. Napadá mě taková trochu násilná analogie. Začíná předpovědí, že scénář filmu určitě vyjde tiskem (pokud už nevyšel, nemůžu sledovat všechno). Nebude to první filmový scénář který se dočká knižní podoby, například od Bergmana snad vyšlo úplně všechno. Shakespeare ovšem taky není první dramatik, který vyšel tiskem, ale pořád se úžasně prodává, což je osud který si myslím, že potká i vydání "South Parku - Peklo na Zemi".

Film je tak naplněn narážkami na nejrůznější reálie, že vám spousta věcí z něj zarezonuje až dlouho poté, co jste ho viděli, při setkání s něčím, co se v něm mihlo. To se mi přihodilo například, když jsem tuhle ve výloze Mladé Fronty ve Spálené ulici uviděl knížku s titulkem "Muži jsou z Marsu, ženy jsou z Venuše". Určitě se však vyskytnou i věci v nichž lidé budou spatřovat symboly, které tam autoři neměli v úmyslu vložit. Podsouvat pak autorovi takový úmysl je věc, která mi strašně leze krkem, ať už se jedná o lidi, kteří se snaží ostatním vnucovat třeba svůj výklad E. A. Poea, nebo o "studenty bible" (a nemyslím jen svědky jeho Vovy (Železného?)). Takže musím po pravdě přiznat, že opravdu nevím, jestli to, že děcka si vlajku La Resistance dají na smeták, má prostě znamenat, že jí přivázaly na první tyč, co jim padla do ruky, nebo to nějak souvisí s tím, že když se americká ponorka vrací z bitvy, kde zasáhla všechny určené cíle, tak na můstku vztyčí smeták, jako symbol toho, že s nepřítelem zametla (v originále "clean sweep" - uvádí Tom Clancy v knize "Čestný dluh"). Taky mi vrtá hlavou, proč je ta vlajka tak podobná anarchistické a přece ne úplně stejná. Teď naplno přiznávám, že tady už svévolně podsouvám svojí interpretaci, ale... Ten posun čáry, která na ní dělí červenou a černou od úhlopříčky blíž ke středu, může člověku i připadat jako syntéza anarchistické vlajky a symbolu jing a jang. Pak ať mi někdo říká, že ten film není politická výzva.

Stan A dost. Je mi jasné, že když jsem dal tomuhle článku tak velkohubý titulek, čekali byste tu daleko více příkladů, čím vším se "South Park - Peklo na zemi" zaobírá. Jenomže, jak uvádím výše, nemám rád předvádění, čeho všeho si kdo ve filmu všimnul (koneckonců to taky může znamenat jenom to, že na něm byl víckrát než ostatní, což ho na druhou stranu šlechtí, protože pochopil, že tenhle film je tím lepší, čím vícekrát jste ho viděli. Mimochodem "všimli jste si", že totéž říká Kyle o "Asses of Fire") a navíc říkám, že je tam všechno a všechno tu přece vypsat stejně nemůžu.

Navíc to není tvrzení. Je to pracovní hypotéza, a v titulku je zjednodušená. Skutečně se však domnívám, že hypotézu, že: "Film "South Park - Peklo na Zemi" se dotýká všech významných problémů současného světa," nebude zas až tak snadné vyvrátit. Už prošla první fází testování, kdy jsem si zkoušel, zda když si vybavím nějaký současný problém, tak na něj ve filmu najdu nějakou narážku. Takže mi zkuste poslat svoje dotazy, kde uvedete jakýkoli zásadní problém současného světa, o němž si myslíte, že na něj ve filmu není žádná narážka a já se pokusím jí tam nalézt a svou hypotézu tak obhájit. Dotazy můžete psát do diskusního fóra na těchto stránkách, nebo na můj e-mail. A abych si trochu přihřál svojí polívčičku, členům české La Resistance odpovím do týdne, ostatním podle toho, jak budu mít čas a chuť a jak se mi bude dotaz líbit. Záludným otázkám budu dávat přednost před triviálními a ty nejzáludnější budeme v La Resistance řešit společně. Pokud jakýkoli takový dotaz zůstane nezodpovězen jeden měsíc považujete hypotézu za nahlodanou, po dvou měsících za hroutící se a po třech za vyvrácenou. Nicméně vězte, že zatímco svou kůži jsem vždy připraven prodat co nejdráž, své hypotézy jsem odhodlán držet v zubech do posledního dechu a neprodat je ani za nic.

Viva La Resistance

Stanley Druhý

Druhismus - typ Xenofobie podobný rasismu - odpor k jiným životním formám, zpravidla též inteligentním (Mimozemšťané, Trpaslíci, Elfové et. viz Terry Pratchet)